12. Muž, ktorý dáva smartfónom život

Ž´-chuej Kchuo (so zástupkyňami spoločnosti Topco) reprezentoval Taiwan na tohtoročnom vyhlasovaní svetového EY podnikateľa roka v Monaku.
Snímka: EY

Americké technologické giganty Apple a Dell či ich juhokórejský konkurent Samsung. Svetoví top producenti notebookov Acer a Asus z Taiwanu, ale i čínske koncerny Lenovo, Huawei alebo Xiaomi, ktoré globálnym lídrom čoraz viac šliapu na päty. Tí všetci sú pri výrobe svojich smartfónov, laptopov alebo počítačov odkázaní na najmodernejšie súčiastky, ktoré zabezpečia bezchybný výkon ich produktov.

Práve v segmente komponentov do najnovších informačných a komunikačných zariadení je absolútnou svetovou jednotkou Taiwan, ktorý len v oblasti produkcie notebookov zabezpečuje 90 percent globálne používaných súčiastok. A medzi firmy, bez ktorých by biznis s technológiami nebol tým, čím je dnes, patrí taiwanská Topco Group. „Sme jednotkou v zabezpečovaní komplexného servisu pre najväčších svetových producentov. Zároveň sa v spolupráci s nimi zapájame do vývoja a výskumu, čím pomáhame vytvárať nové zariadenia,“ tvrdí v exkluzívnom rozhovore pre HN Ž´-chuej Kchuo, šéf Topco Group a aktuálny taiwanský EY podnikateľ roka.

Prudký rozvoj technológií
Kchuo, ktorý má v oblasti polovodičov už viac ako 30-ročné skúsenosti, zakladal spoločnosť Topco na prelome 80. a 90. rokov minulého storočia. V tom čase to ešte bola firma, ktorá sa zameriavala na zdravý životný štýl a výrobu energie z obnoviteľných zdrojov. Súčasťou firemnej politiky Topca sú dodnes prísne ekologické štandardy. Tie sa prejavujú v ďalšom segmente, kde je spoločnosť aktívna – chove rýb. Kto si kúpi rybu z produkcie Topca, má záruku, že jej mäso neobsahuje žiadne stopy antibiotík či chemických látok. „Nezáleží na tom, koľko peňazí máte. Bez dobrého zdravia sú vám všetky tieto peniaze nanič,“ znie jedno z hesiel, ktoré si Kchuo požičal od dalajlámu.

Biznis

​Prudký rozvoj technológií a komunikačných zariadení po príchode nového tisícročia podnietil Kchua, aby svoju pozornosť zameral ešte jedným smerom – k polovodičom. Práve bez nich je výroba smarftónov, tabletov či laptopov nemožná.

Topco preto začalo pracovať na tom, aby sa stalo globálnym lídrom v poskytovaní komplexných služieb v segmente polovodičov. To sa mu nakoniec podarilo aj vďaka úspešnému vstupu na burzu. K primárnemu úpisu akcií pristúpila spoločnosť v roku 2003.

Prísne firemné pravidlá
Firme dnes každý rok rastú tržby aj počet zamestnancov. Jej služby využívajú špičkoví klienti, s ktorými Topco spolupracuje pri príprave nových a kvalitnejších súčiastok. „Je to v prvom rade najväčší producent polovodičov nielen na Taiwane, ale aj na celom svete, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, na trhoch známy ako TSMC. Druhou je ďalší kľúčový hráč v tomto segmente United Microelectronics Corporation, ktorého môžete poznať pod značkou UMC,“ vysvetľuje Ž´-chuej Kchuo.

Šéfovi firmy sa zdanlivo nesúvisiace segmenty darí dodnes udržiavať pod jednou korporátnou strechou. V roku 2013 založil sieť supermarketov Anyong Fresh, ktorá poskytujú zákazníkom čerstvé plody mora i poľnohospodárske výrobky. Dnes má sieť otvorených dovedna 13 pobočiek po celom 23-miliónovom Taiwane.

Kchuovým cieľom je zmeniť pomocou moderných technológií stravovaciu kultúru na Taiwane, a to predovšetkým smerom k zdravej gastronómii. Tomu sú podriadené prísne nastavené pravidlá nielen v predajniach, ale aj v reštauráciách, s ktorými Topco spolupracuje. „Naším cieľom je spraviť z Taiwanu magnet pre všetkých milovníkov dobrého jedla z Ázie,“ tvrdí Kchuo.

Michelinské hviezdičky na Taiwane
S úmyslom splniť tento záväzok založil konzultačnú firmu, ktorá pomáha taiwanským reštauráciám zvýšiť svoju kvalitu na takú úroveň, aby sa mohli uchádzať o prestížne michelinské hviezdičky. Podľa Kchua má Taiwan na to, aby slávny Michelinov sprievodca ocenil svojimi hviezdami tri stovky reštaurácií na tomto ostrove.

Šéf Topca je presvedčený, že k tomu by mala prispieť nielen kvalita jedla, ale i spôsob jeho prípravy a podávania. Práve vizuálnemu efektu jedla dosiaľ Taiwanci neprikladali príliš veľký význam. Mimoriadne populárny je street food za pár dolárov na nočných trhoch, ktorých je napríklad v metropole Tchaj-pej hneď niekoľko. Ak však chce Taiwan pritiahnuť aj bohatších turistov, musí vedieť ponúknuť autentické jedlá v špičkových reštauráciách v cene sto a viac amerických dolárov za jednu porciu, dopĺňa šéf spoločnosti Topco.

Kchuo okrem toho zriadil múzeum ANYO s centrom turizmu a aktivít. Financuje tiež tím Topco Falcons, ktorý hráva v taiwanskej bejzbalovej lige. Zdravý životný štýl podporuje i prostredníctvom spoločnosti Kanbo Biomedical, ktorá predáva produkty zdravotnej starostlivosti.

Najčítanejšie témy