8. Taiwanský recept na úspech je v kvalite technických univerzít

študenti
Snímka: Reuters

Podnikateľský ekosystém na ostrove je priaznivo naklonený odvetviu informačných a komunikačných technológií, tvrdí pre HN Ž´-chuej Kchuo, šéf Topco Group a aktuálny taiwanský EY podnikateľ roka.

Z Taiwanu pochádza množstvo popredných technologických firiem. V čom spočíva základ globálneho úspechu vášho 23-miliónového ostrova?
Ja osobne považujem za najdôležitejší systém vzdelávania na našom ostrove. Máme veľa technických univerzít, na ktorých každý rok absolvuje štúdium veľa inžinierov. Množstvo z nich prichádza práve do segmentu polovodičov. Taiwan má zároveň podnikateľský ekosystém, ktorý je priaznivo naklonený odvetviu informačných a komunikačných technológií. Tieto spoločnosti sú lídrami v celom procese, od vývoja až po konečný servis.


Segment nových digitálnych technológií napreduje veľmi rýchlo. Máte vo vašej spoločnosti Topco vlastný tím špecialistov, ktorí vyvíjajú nové technológie?
V skupine Topco sa zaoberáme predovšetkým predajom a servisom polovodičov. Nie sme priamo aktívni v digitálnom výskume. Na druhej strane, pri výskume a vývoji veľmi úzko spolupracujeme s našimi klientmi. Takýmto spôsobom im pomáhame dodávať na trh nové produkty. Cieľom takejto spolupráce je obmedziť náklady a zvýšiť zisk pre nás aj klientov. Takže je to určitým spôsobom win-win partnerstvo, ktoré prináša úžitok obom stranám.

Biznis

Topco sa venuje trom hlavným segmentom – predaju a servisu polovodičov, zdravému životnému štýlu a chovu rýb. Ako vôbec dokážete tieto tri na prvý pohľad vzdialené odvetvia skĺbiť pod jednou strechou?
Veľmi jednoducho. Vytvorili sme systém, ktorý je veľmi blízky všetkým trom spomínaným odvetviam. Polovodiče, ktoré predávame, sa podieľajú na výrobe obnoviteľných zdrojov energie priateľských voči životnému prostrediu. Topco má tiež v ponuke zdravé jedlo predovšetkým z rýb, ktoré prispieva k zdravému životnému štýlu. Všetko vrátane manažmentu a administratívy je teda navzájom poprepájané a koordinované na spôsob vertikálneho biznisu.

Spomínali ste, že spolupracujete na výskume a vývoji polovodičov s vašimi klientmi. Ktoré firmy sú to konkrétne?
Je to v prvom rade najväčší producent polovodičov nielen na Taiwane, ale aj na celom svete – TSMC, teda Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Druhou je ďalší kľúčový hráč v tomto segmente UMC, teda United Microelektronics Corporation.

V ktorých častiach sveta okrem Taiwanu ste ešte aktívni?
Vo viacerých krajinách západnej aj východnej Ázie. Popri našom domovskom trhu je to kontinentálna Čína, Singapur, Irán či Malajzia. Pôsobíme aj v Mjanmarsku, kde sa venujeme charitatívnym činnostiam.

Mjanmarsko je jednou z najchudobnejších krajín regiónu. Ako pomáhate tamojším ľuďom?
Snažíme sa rozširovať charitu najmä medzi mjanmarskými deťmi. V dedinkách neďaleko hlavného mesta Rangún sme postavili 11 základných škôl. Nejde pritom len o ich financovanie. Na vybavenie týchto škôl sme využili technológie vyrobené na Taiwane. Takže napríklad pri zabezpečení dodávok elektriny sa používajú naše polovodiče. Má to jeden dôležitý aspekt. Deťom, ktoré odmalička pracujú, aby zarobili nejaké peniaze pre svoje rodiny, pomáhame dostať sa k vzdelaniu. Privedieme ich do škôl, ktoré by si inak nemohli dovoliť navštevovať, keďže sú ďaleko od ich dediny.

Pripravujete expanzie aj do ďalších krajín?
Momentálne pracujeme na plánoch expanzie predovšetkým do kontinentálnej Číny. Tamojší biznis vytvára asi 30 percent našich celkových tržieb. Čína je skutočne obrovský trh, na ktorom chceme napredovať.

Čína považuje Taiwan za svoju súčasť. Medzi Pekingom a Tchaj-pejom preto prichádza k politickým a diplomatickým roztržkám, ktoré sa neraz prejavia aj v obchodnej oblasti. Neobmedzuje vás to v biznise?
Pozrite sa, biznis je vždy biznis. Samozrejme, my si uvedomujeme, že opatrenia, ktoré čínska vláda podnikla voči taiwanským spoločnostiam, sú súčasťou politického diania. Ale naša firma sa v žiadnom prípade nezapája do politických záležitostí. Len si skrátka robíme svoj biznis, rovnako v Číne, ako aj ďalších krajinách Ázie. A vždy sa riadime pravidlami, ktoré určujú miestne úrady zodpovedné za obchod.

Prečo je práve čínsky trh pre vás taký dôležitý?
Kontinentálna Čína rastie v segmente polovodičov veľmi rýchlo a chce sa stať jedným z globálnych lídrov na trhu. Je to zároveň veľmi dobrá príležitosť aj pre Topco. Čína potrebuje našu spoločnosť a my jej dokážeme pomôcť rozvíjať polovodičový priemysel. Sme dodávateľom úplných riešení pre tamojších klientov. Dodávame im komplexné služby od A po Z.

Spolupracujete v tomto smere s ústrednou čínskou vládou?
Nie, Topco nepomáha priamo centrálnej vláde v Pekingu. Spolupracujeme s lokálnymi vládami v jednotlivých provinciách. Tie poskytujú zahraničným spoločnostiam rôzne stimuly, aby u nich investovali.

Ďalším vaším segmentom je rybolov. Sú technológie spoločnosti Topco aj v tomto smere prísne ekologické?
Prirodzene, naším biznis modelom je chov rýb v absolútne ekologických zariadeniach. Súkromní spotrebitelia môžu mať mnohokrát oprávnené obavy, že mäso z ryby, ktorú dostanú na stôl, obsahuje množstvo antibiotických alebo chemických produktov. V našej firemnej kultúre však existuje prísna zásada. Spotrebiteľ vždy musí dostať garanciu, že pri produkcii našich rýb sme nepoužili žiadne chemické prostriedky. To znamená, že ryba sa bude predávať sa veľmi vysokú cenu. Na druhej strane dostane klient na stôl bioprodukt, ktorého kvalita je veľmi vysoká. Takže aj v tomto prípade je to win-win situácia.

Kto je váš najväčší konkurent v oblasti polovodičov?
Nepovedal by som, že máme na trhu nejakú konkurenciu. Náš biznis model v oblasti polovodičov je ojedinelý. Pripájame sa k projektom našich klientov a pri ich riešení poskytujeme komplexné služby presne na mieru.

Najčítanejšie témy