5. Český veľkostrojár: Počas krízy nás zachránil vstup do nových odvetví

Snímka: EY

Zamestnáva 3 200 ľudí a patrí medzi najväčších výrobcov komponentov pre popredné svetové značky kamiónov a poľnohospodárskych či úžitkových vozidiel na svete. V Česku je zase najväčším producentom poľnohospodárskych strojov. Dnes má slovo Lubomír Stoklásek, šéf holdingu Agrostroj Pelhřimov a aktuálny český EY podnikateľ roka.


Spoločnosť Agrostroj ste prevzali v roku 1997, keď sa ocitla na pokraji bankrotu. Mali ste odjakživa vzťah k poľnohospodárskemu segmentu?
Ja som mal vždy vzťah k poctivej práci, ktorá je pre sedliaka samozrejmosťou. Chcel som, aby sa naša rodina vrátila k práci, ktorá prináša určitú pridanú hodnotu. Takže teraz sa venujeme strojárstvu a máme tiež hospodárstvo, kde obrábame zhruba 2,5 tisíca hektárov pôdy.

Pracovali ste v poľnohospodárstve už od detstva?
Áno. Donútili ma k tomu okolnosti, keďže môjho otca zavreli komunisti. Pracoval najprv v uránových baniach v Jáchymove. Neskôr bol nasadený do Ostravy, kde si odrobil 10 rokov. No a my deti sme museli našej mamičke pomáhať na našich 15 hektároch pôdy. Bolo treba obrobiť napríklad päť riadkov maku. Za to sme ako odmenu dostali jednu korunu.

Vrhli ste sa do biznisu hneď, ako sa po novembri 1989 otvorili možnosti podnikať?
Áno, neváhal som ani chvíľu. Ten pocit bol totiž vo mne stále. Takže podnikať som začal úplne prirodzene.

Začali ste hneď v sektore poľnohospodárstva a strojárstva?
Nie, mojím koníčkom je stavebníctvo. Začal som teda v jednom developerskom projekte. Následne sme s kamarátmi občas diskutovali o ďalších možnostiach. Hovorili sme o tom, že existujú isté investičné spoločnosti a fondy. Ja som o tom prakticky nič nevedel. Postupne som však do toho vstúpil a potom to už malo vlastný priebeh.

Zájdete aj dnes do iných segmentov?
Ako som vravel, mojím koníčkom je stavebníctvo, takže tento segment sa u nás často prelína so strojárstvom. Pre Agrostroj to predstavuje veľký prínos. Všetkých 18 hektárov hál sme si vďaka tomu dokázali postaviť sami. Ich kvalita je minimálne o sto percent vyššia, než by nám poskytli štandardní dodávatelia. Cena sa pritom pohybuje niekde okolo 65 percent bežnej trhovej ceny.

Váš podnik patrí medzi najväčších výrobcov komponentov pre popredné svetové značky kamiónov a poľnohospodárskych či úžitkových vozidiel. V čom ste absolútna svetová jednotka na trhu?
V segmente, ktorý sa nazýva kooperácia. Jednoducho sme našli dieru na trhu a pre 24 najväčších spoločností na svete zaisťujeme služby. Tieto firmy sú vo svojich segmentoch na prvom až piatom mieste vo svete. V praxi to znamená, že im v poľnohospodárskom sektore zabezpečujeme z 50 až 85 percent finálne produkty alebo kooperujeme pre ostatné firmy.

Môžete na konkrétnom príklade vysvetliť, ako táto kooperácia funguje?
Veľkým firmám zaisťujeme dodávky v rôznych štandardoch, ako sú kanban či just-in-time. Zabezpečujeme im všetko vrátane logistiky. Máme sto vlastných kamiónov, takže navážame priamo na vopred určené miesta. Odtiaľ sa potom tieto produkty prevážajú na montáž nákladných či úžitkových vozidiel, ako sú napríklad DAF, Volvo, Man či Scania. Keby sme ich nedodali, tak zastavíme 52 závodov na celom svete.

Vyrábate široké spektrum produktov. Ktorý segment bude ťažiskom vášho biznisu aj v budúcnosti?
Myslím si, že súčasná štruktúra zostane v najbližších rokoch zachovaná. Predsa len, v našom podniku je veľká diverzifikácia podnikania. A práve to nás počas krízy v rokoch 2007 a 2008 zachránilo.

Čo vám vtedy pomohlo?
Niekedy na jeseň 2007 sa začala kríza v nákladných autách, ktorá sa postupne preniesla aj na stavebné stroje. Skončila sa zhruba v októbri 2008, keď sa opäť začala výroba zdvíhať. Vtedy však zase vypukla kríza poľnohospodárskej výroby. Tým, že sme diverzifikovaní, sa naše jednotlivé segmenty dokážu krásne dopĺňať a nahradiť. A práve to je pre stabilitu firmy veľmi dôležité.

Na slovenskom trhu práce je momentálne pre firmy veľmi ťažké zohnať kvalifikovaných ľudí. Mnoho žiakov si vyberie štúdium humanitných predmetov a v strojárskom segmente je potom náročnejšie zohnať kvalitnú silu. Máte s tým problémy, keď napríklad rozširujete výrobu?
Samozrejme, kvalitných ľudí nie je nikdy dosť. My sme však spustili vlastný systém vzdelávania už v roku 2000. Uvedomili sme si, že v budúcnosti môže nastať problém. Preto sme začali vytvárať systém, ktorý okrem iného umožnil 650 návštev nášho podniku, buď individuálnych, alebo hromadných. Chodia k nám napríklad žiaci základných škôl alebo ich rodičia. Cieľom firmy je to, aby naši potenciálni zamestnanci vedeli, kde budú pracovať. Práve na tomto systéme sme postavili svoju stratégiu v oblasti pracovnej sily. V súčasnosti máme priemerný vek 36 rokov. Počet zamestnancov v strojárstve dosahuje 2 750 a v celom holdingu 3 200.

Chystáte nejakú spoluprácu aj priamo s priemyselnými školami, napríklad vo forme duálneho vzdelávania?
Samozrejme, tento trend udržiavame už minimálne 15 rokov. Na prax k nám chodia študenti priemyselných škôl. Máme tiež spoluprácu s vysokými školami. Je to trend, ktorý budeme naďalej prehlbovať.

Každý rok k vám teda nastupujú ľudia priamo zo školy?
Áno, ročne do našej firmy nastúpi priemerne 50 alebo 60 absolventov.

S ktorými konkrétnymi školami máte nadviazanú spoluprácu?
Spolupracujeme dovedna s piatimi priemyselnými školami alebo učilišťami. Základ pritom tvoria tri priemyslovky. Najväčšia je pelhřimovská, ďalšie sú v Kamenici a Tábore. Dnes u nás priemerný plat dosahuje 34-tisíc českých korún. Máme aj ďalšie benefity, takže pre našich zamestnancov je veľmi zaujímavé pracovať v Agrostroji.

Akú úlohu zohrávajú vo vašom biznise inovácie a koľko peňazí investujete do výskumu a vývoja?
My sme so systémom Priemysel 4.0 začali v roku 2000, takže máme možno určitý náskok. V súčasnosti u nás 85 percent zváracích činností zabezpečujú roboty. Máme aj vlastnú nástrojáreň. Konštruujeme si sami všetky svoje stroje a veci nevyhnutné na prípravu. Inovácie v našej firme pokračujú v súčasnosti prakticky konštantne. Za posledných 15 rokov sme do nich investovali zhruba asi 12 miliárd korún.

Spomínaný Priemysel 4.0 zahŕňa už aj umelú inteligenciu. Uvažujete o tom, že by ste vstúpili i do tohto segmentu?
Niečo je populárna veda, niečo iné prezentácia laboratórnych výskumov. A ja si myslím, že prax je zase o niečom inom.

Ktorý váš stroj dosiahol najväčší úspech na trhu?
Ťažko sa dá vypichnúť jeden konkrétny stroj, pretože tých výrobkov máme naozaj neskutočné množstvo. Len ako príklad – v súčasnosti prechádza výrobou 140-tisíc výkresov. A z toho 50-tisíc výkresov predstavujú náhradné diely. Takže hovoriť tu o nejakom konkrétnom výrobku sa príliš nedá. Samozrejme, máme aj naše vlastné finálne produkty, zatiaľ však v obmedzenom objeme. Na druhej strane plánujeme nákup dvoch firiem. Očakávam, že v horizonte piatich až siedmich rokov by sa podiel vlastných a kooperačných produktov mohol do budúcnosti rozdeliť povedzme na 50 a 50 percent.

Akvizície získavate najmä v Česku alebo v zahraničí?
V Česku už nemáme čo kúpiť. Žiaľ, nie je to pre nás dostatočne veľký segment. A Škodovku kupovať nebudeme (úsmev). Samozrejme, sú to firmy zo západnej Európy.

Ktoré krajiny sú teda pre vás najzaujímavejšie a často v nich hľadáte nové firmy?
Sú to vyspelé krajiny ako Nemecko, Švédsko, Holandsko či Rakúsko.

Kde okrem Európy môžeme ešte nájsť vaše stroje či komponenty?
My sme globálny dodávateľ, takže stroje, ktoré vyrábame pod značkou našich obchodných partnerov, môžete nájsť skutočne na celom svete.

Máte nejaké ďalšie plány na expanziu?
Naša expanzia spočíva najmä v spomínanom nákupe dvoch firiem. Ak by sme to zrealizovali, tak by nás to výrazne posunulo vpred. Keby sme totiž kúpili jednu firmu, tak v určitom segmente by sme boli najväčší v Európe. A ak kúpime obidve firmy, tak sa staneme najväčšími na svete. To je náš aktuálny cieľ.

Kedy by ste tieto akvizície chceli zrealizovať?
Takto prísne to neplánujeme. Samozrejme, chceme to zrealizovať, ale rozhodne sa neponáhľame. Takže či to bude o tri, päť alebo desať rokov, na tom nám až tak nezáleží. Skrátka musí prísť ten správny čas.

Máte špeciálne zastúpenie aj na Slovensku?
Už Česká republika je pre nás malý segment. Keby sme vyrábali len pre český trh, tak by sme nemali v holdingu 3 200 ľudí, ale 50. A Slovensko je pre nás ešte menší segment. Takže na Slovensku nemáme prakticky žiadnych obchodných partnerov.

Chystáte vaše deti na to, že postupne prevezmú riadenie vášho biznisu?
Predpokladám, že budem pracovať ešte ďalších 20 rokov. Prirodzene, tých variantov, ako bude firma ďalej pokračovať, je hneď niekoľko. Určite však týmto smerom premýšľam a pracujem na tom.

Pôsobia už teraz nejakí vaši príbuzní vo firme?
Z rodiny dlhodobo v Agrostroji pracujú štyria príbuzní. Netajíme, že potrebujeme mladý potenciál.

Tento rozhovor vzniká na vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka, kde zastupujete Českú republiku. Čo by ste poradili mladým začínajúcim biznismenom, ak by chceli dosiahnuť rovnaký úspech ako vy?
Predovšetkým je veľmi dobre, že sa takéto akcie organizujú. Konajú sa aj v Česku a slúžia tiež na to, aby mladí podnikatelia dostali dobrý príklad. V podstate aj ja som do toho šiel z tohto dôvodu. Známi ma na to prehovorili. Ja som nikdy na žiadneho podnikateľa roka či na ďalšie akcie nechcel chodiť. Je to však dobrý príklad pre mladých a dôkaz, že poctivá práca má svoje výsledky. Žiaľ, musia tomu venovať veľmi veľa času. A práve to si treba uvedomiť.


Agrostroj sa zrodil ako malá opravovňa strojov
Spoločnosť Agrostroj Pelhřimov vznikla v roku 1896 pôvodne ako malá opravovňa poľnohospodárskych strojov. Počas socializmu sa vypracovala na kľúčového producenta strojov v Československu. V roku 1997 sa firma ocitla na pokraji bankrotu. Následne ju prevzal Lubomír Stoklásek, ktorý jej výrobu značne diverzifikoval a spravil z nej jedného z najväčších výrobcov komponentov pre svetové značky nákladných, poľnohospodárskych či úžitkových vozidiel. Holding Agrostroj v súčasnosti zamestnáva 3 200 ľudí a vlani dosiahol tržby viac ako štvrť miliardy eur. Približne 98 percent jeho produkcie smeruje na export. Spoločnosť sa okrem strojárenstva a poľnohospodárstva zaoberá aj stavebníctvom. V súčasnosti napríklad stavia 100 bytov pre svojich zamestnancov.

Najčítanejšie témy