4. Rakúšania, ktorí zásobujú mäsom Áziu aj Ameriku

Alois Strohmeier a Karoline Scheucherová reprezentovali Rakúsko na vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka.
Snímka: EY

„Skutočnou kvalitou je, keď sa vráti zákazník, a nie produkt.“ Tohto motta rakúskeho podnikateľa Alfreda Scheuchera, ktorý pred vyše polstoročím založil v obci Wolfsberg im Schwarzautal mäsokombinát Steirerfleisch, sa v tejto štajerskej firme držia dodnes. A aj vďaka nemu si mäsové produkty z predhoria Álp obľúbili v takmer tridsiatke krajín celého sveta.

Investície do inovácií
Keď Alfred Scheucher začínal v roku 1966 so spracovaním bravčového mäsa a jeho predajom vo Wolfsbergu a okolitých dedinách, rozhodne nemal ani tušenia, že jeho spoločnosť sa po desaťročiach stane globálnym hráčom v celom segmente a 40 percent výrobkov bude vyvážať na severoamerické a ázijské trhy. Pravda, dnes už pod vedením jeho dcéry Karoline Scheucherovej a zaťa Aloisa Strohmeiera, aktuálnych rakúskych EY podnikateľov roka. „Naším najúspešnejším produktom je bravčové mäso vo všetkých svojich najlepších podobách,“ tvrdí v rozhovore pre HN Strohmeier.

Vysoký dopyt po európskych potravinách najmä na ázijských trhoch núti aj spoločnosť Steirerfleisch vo veľkom investovať do rozšírenia a modernizácie výroby. Neoddeliteľnou súčasťou produkcie sa stávajú digitálne technológie, vďaka ktorým si zákazníci budú môcť vystopovať pôvod výrobku v zmysle hesla od chovu až po stôl. „Práve pred pár týždňami sme začali stavať moderný závod vo Wolfsbergu, vďaka ktorému dosiahneme vyššiu hodnotu našich produktov. Následne by sme radi vstúpili na ďalšie trhy. Vychádzame z toho, že v priebehu najbližších piatich až desiatich rokov dôjde k ďalšiemu štrukturálnemu vyčisteniu odvetvia,“ dopĺňa Strohmeier.

Podľa neho rozhodne nepôjde o posledný investičný krok. „Všetkému sme otvorení, aj investíciám zo zahraničia.“

Vstup na čínsky trh
Firma sa aj prostredníctvom týchto investícií pripravuje na vstup na rýchlo rastúci čínsky trh. Najľudnatejšia krajina sveta s vyše 1,4 miliardy obyvateľov totiž zažíva skutočnú expanziu strednej triedy. Jej špecifikom je túžba po všetkom európskom.

Nasledujúcim krokom firmy je preto zákonite výstavba nového závodu, ktorý by mal pomôcť uspokojiť očakávaný zvýšený dopyt. „Inovácie hrajú u nás veľmi veľkú úlohu. Aj v prípade nového závodu pôjde v prvom rade o automatizáciu, digitalizáciu a nové technológie v oblasti zmrazovania. Stojíme skutočne pred dôležitou etapou našej spoločnosti. Povolenie na vstup na čínsky trh sme dostali v apríli tohto roka. Mimoriadny záujem máme aj o rozšírenie na ďalšie zahraničné trhy. Momentálne dodávame celkovo do 29 krajín po celej planéte,“ vysvetľuje šéf firmy.

Dnes si produkty značky Steirerfleisch môžu v našich obchodoch zakúpiť aj Slováci. Podľa Strohmeiera je pritom slovenský trh natoľko zaujímavý a blízky, že spoločnosť chystá u nás ďalšie rozšírenie ponuky.

Mäsiarska tradícia v Štajersku
Základ úspechu pritom manželia Alois Strohmeier a Karoline Scheucherová vidia v poctivej mäsiarskej tradícii rakúskeho Štajerska. Steirerfleisch pred štyrmi rokmi založil združenie 300 regionálnych farmárov. Ich produkty sú vyrobené z mäsa prasiat narodených, chovaných aj zabitých na území Štajerska. V praxi to znamená krátke prepravné trasy mäsa, menej stresu a priateľskejšie podmienky pre zvieratá, ako aj transparentnejší proces, ktorý konečnému zákazníkovi umožní vystopovať cestu jeho produktu od chovu až po tanier.

Rozhovor


Slovensko je pre nás veľmi blízkym a zaujímavým trhom

Základné heslo udržateľného podnikania znie – konaj tak, ako by si mal žiť večne, tvrdí pre HN Alois Strohmeier, spolumajiteľ mäsokombinátu Steirerfleisch a aktuálny rakúsky EY podnikateľ roka.

Prevádzkujete jeden z najúspešnejších mäsokombinátov v Rakúsku. Prečo ste si vy a vaša manželka vybrali práve tento segment?
Moja žena prakticky vyrastala v podniku mojich svokrovcov. Po maturite sa priučila profesii mäsiara v malom mäsiarskom podniku v Grazi. Avšak nikto ju k tomu nenútil. Od rodičov vždy dostávala možnosť voľby. Sama sa teda rozhodovala, akou profesijnou cestou sa vo svojom živote vyberie. Moja žena však vždy mala jasno v tom, že chce ísť práve týmto smerom.

Vy ste sa do podniku priženili...
Aj ja pochádzam z poľnohospodárskeho sektora, ale pôvodne som vyrastal v prostredí vinárskeho odvetvia. Svoju diplomovú prácu na Univerzite Karl-Franzens v Grazi som venoval aj internacionalizácii rakúskeho vinohradníctva. Následne som pracoval v oblasti audítorstva, ako aj daňového a podnikového poradenstva. Nakoniec som pred 19 rokmi dospel k rozhodnutiu vstúpiť do oblasti mäsovýroby.

Dnes zamestnávate viac ako 700 ľudí. Vediete firmu ako rodinný podnik?
Firmu vediem od roku 2002 spolu so svojou ženou. Podobne ako v minulosti nás aj teraz v niektorých oblastiach podporujú svokrovci. Dnes máme dohromady okolo 750 zamestnancov. Momentálne však budujeme nový závod, ktorý si pri uvedení do prevádzky vyžiada ďalších 60 až 80 pracovníkov.

Keď váš svokor firmu v roku 1966 zakladal, začínal v podstate sám. Dnes okrem 750 zamestnancov spolupracujete aj so stovkami roľníkov...
V rámci nášho programu nazvaného Štajerské šťastie spolupracujeme zhruba s troma stovkami roľníkov. Ide o regionálny program kvality na základe záručnej pečate Rakúskeho agrárneho trhu AMA. Tento program kladie vyššie požiadavky na roľníkov, než predpokladá zákon. Naša spolupráca však zahŕňa dohromady viac ako dve tisícky roľníkov, ktorí nás nepretržite zásobujú. A práve na to sme veľmi, veľmi hrdí.

Čo ste od príchodu do vedenia zmenili v manažmente firmy?
Od nástupu do riadiacich pozícií podniku a predovšetkým po prevzatí našej konkurencie v roku 2012 sme sa rozvinuli jednak z regionálneho producenta na medzinárodného. Zároveň sme sa z čisto rodinnej spoločnosti, ktorá fungovala na jednom mieste, stali podnikovou skupinou pôsobiacou vo viacerých lokalitách.

Akú úlohu zohrávajú v budúcich plánoch vašej spoločnosti nové technológie?
Nasledujúcim krokom v našom vývoji bude už spomínaná výstavba nového závodu, kde pôjde v prvom rade o automatizáciu, digitalizáciu a nové technológie v oblasti zmrazovania. Takže stojíme pred dôležitou etapou firmy. Mimoriadny záujem máme aj o rozšírenie na zahraničné trhy. V apríli tohto roka sme dostali povolenie na vstup na čínsky trh. Momentálne dodávame celkovo do 29 krajín po celej planéte. Takže áno, inovácie u nás hrajú veľmi veľkú úlohu.

Na ktoré inovácie sa chcete zameriavať?
Aktuálne venujeme najvyššiu prioritu téme úplnej transparentnosti pri všetkých našich procesných úkonoch vrátane spätnej sledovateľnosti našich produktov from the stable to the table, teda od chlieva až po stôl. Z tohto dôvodu investujeme momentálne veľmi veľa peňazí do úplne nového systému plánovania podnikových zdrojov vrátane vizualizácie všetkých procesných a výrobných krokov. Automatizácia výrobných procesov vrátane röntgenovej detekcie či robotizovanej produkcie predstavujú pre nás obrovskú zmenu a určujú nové smerovanie celého odvetvia. Keďže sme veľmi silní na ázijských exportných trhoch, naďalej investujeme aj do rôznych mraziarenských technológií, aby sme tým dokázali naplniť extrémne vysoké požiadavky ázijských zákazníkov.

Do čoho ešte v súčasnosti najviac investujete?
Momentálne dokončujeme aj nové plnoautomatické oddelenie hlbokého zmrazovania celých plátov mäsa. V nich dokážeme v priebehu 180 minút vyprodukovať štandardizované zmrazené bloky mäsa, ktoré potom môžu byť automaticky vyexpedované. Obzvlášť by som pri tejto príležitosti chcel vyzdvihnúť vývoj informatizovanej blockchainovej technológie na výrobu bravčových bôčikov pre ázijské trhy. Rovnako ako v minulosti síce dodávame bravčové mäso našim zákazníkom, avšak dnes k tomu dostanú kompletný dátový záznam. Ten klientovi umožní získať dodatočné informácie, čím sa mu podstatne uľahčí jeho výrobný proces. Práve po transparentných procesoch a výrobných dátach pozdĺž celej siete je dnes extrémne vysoký dopyt.

Okrem toho sú podľa vašich vlastných vyjadrení neoddeliteľnou súčasťou firmy vysoké etické a environmentálne štandardy. Čo si pod tým máme v praxi predstaviť?
Naša firma je jedným z mála producentov mäsa, ktorí majú certifikáty najvyšších štandardov vrátane Medzinárodnej potravinovej normy IFS, Britského maloobchodného konzorcia BRC, Kvality a bezpečnosti QS, bioprodukcie BIO či už spomínanej záručnej pečate Rakúskeho agrárneho trhu AMA. Takisto máme certifikát Sedex-Smeta, čo je audit korporátnej sociálnej zodpovednosti, pri ktorom ide o zdravie a bezpečnosť produktov i zamestnancov, pracovné podmienky a sociálne štandardy, životné prostredie a celkovú podnikovú etiku. Vďaka regionálnemu programu Štajerské šťastie máme priaznivú uhlíkovú stopu v celom mäsospracovateľskom sektore. Základné heslo udržateľného podnikania znie – konaj tak, ako by si mal žiť večne. A práve to sme si dali ja a moja žena za cieľ.

Kto patrí medzi vašich hlavných odberateľov?
Doma v Rakúsku aj v zahraničí dodávame jednotlivým obchodom s potravinami, ďalej sektoru Cash & Carry, gastronomickým zariadeniam, producentom údenín, ako aj mäsiarstvam vrátane malých špecializovaných obchodov. Medzi našich zákazníkov rovnako patria aj producenti zmiešaných tovarov a mnoho ďalších firiem. Čo sa týka ázijského trhu, tam dodávame aj priamo výrobným závodom alebo odvetviu systémovej gastronómie. Podobne ako na domácom trhu, aj v Ázii spolupracujeme s jednotlivými prevádzkami, ale i veľkoobchodníkmi.

Kto je najčastejším zákazníkom vašej spoločnosti?
Našimi typickými klientami sú predovšetkým jednotliví obchodníci s potravinami, ako aj priemyselní výrobcovia klobás či šunky. Pre týchto zákazníkov sme v podstate výrobcami komponentov do ich produktov. Miestami máme veľmi úzku spoluprácu s našimi klientami, v rámci ktorej dochádza k intenzívnej výmene dát a vládne transparentnosť pozdĺž celého výrobného reťazca.

Udržiavate biznis aj so Slovenskom?
Samozrejme, naše produkty dodávame aj na Slovensko. V každom prípade by sme do vašej krajiny chceli dodávať ešte oveľa viac tovarov, keďže je pre nás veľmi blízkym a zaujímavým trhom.

Čo je váš najúspešnejší produkt?
Bravčové mäso vo všetkých jeho skvelých podobách.

Môžete niečo povedať o vašom novom závode?
Práve pred pár týždňami sme začali stavať moderný závod vo Wolfsbergu, vďaka ktorému dosiahneme vyššiu hodnotu našich produktov. Následne by sme radi vstúpili na ďalšie trhy. Vychádzame z toho, že v priebehu najbližších piatich až desiatich rokov dôjde k ďalšiemu štrukturálnemu vyčisteniu odvetvia. Rozhodne však nepôjde o náš posledný investičný krok. Všetkému sme otvorení, aj investíciám zo zahraničia.

Kde by ste radi videli vašu firmu o niekoľko rokov?
Chceme ďalej vyvíjať podnik tak, aby sme sa raz stali víťazmi Svetového EY podnikateľa roka (úsmev).

Čo by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech v biznise?
Mojim receptom je vášeň. Ak niečo robíš rád, robíš to dobre.

Ktoré heslo zakladateľa firmy Alfreda Scheuchera je u vás stále aktuálne a držíte sa ho?
Takých je naozaj mnoho. Obzvlášť by som vyzdvihol dve z nich. Prvé znie – Kvalita je vtedy, keď sa k vám vráti zákazník, a nie produkt. A druhé – Zaobchádzajte úsporne s vašimi zdrojmi.

Čo je na vašich produktoch špeciálne, ak si ich porovnáme s konkurenciou?
Vďaka našim výrobným systémom dokážeme dodávať absolútne čerstvý tovar, ktorý je dôležitý predovšetkým pre našich klientov v segmente čerstvého mäsa. Druhou nohou, na ktorej stojí náš biznis, je oblasť hlbokozmrazených výrobkov. Doňho sme investovali veľmi veľa peňazí, aby sme našim zákazníkom, ktorí sú veľmi ďaleko a kupujú si mrazené bravčové mäso, mohli dodať produkty v najvyššej kvalite. A dotretice sme vždy mali v hľadáčiku aj regionálnu výrobu, ako je program Štajerské šťastie, či produkciu v rámci špeciálnych programov ako Duroc. Prostredníctvom ních sa ďalej môžeme odlíšiť od konkurencie.

Najčítanejšie témy