Mate Rimac založil svoju firmu na výrobu elektromobilov v roku 2009. Dnes je hlavným producentom elektrických superšportiakov.BALKANEU.COM
StoryEditor

Chorvátsky Elon Musk: Mojím vzorom je Tesla. Nikola Tesla

26.06.2018, 00:00
Teslu nepovažujem za konkurenta. Každý, kto pôsobí v tomto odvetví, je naším spojencom, tvrdí pre HN Mate Rimac, šéf spoločnosti Rimac Automobili a aktuálny chorvátsky EY podnikateľ roka.

Experimentovať s prestavbou automobilov ste začali ako študent strednej školy. Boli autá vašou vášňou už od detstva?
Odmalička som s nimi vyrastal. Ešte predtým, než som vôbec začal chodiť a hovoriť, som bol bláznom do áut. Už ako 17-ročný som sa zaoberal elektrickými inováciami. A keď som mal 18 rokov, začal som v garáži mojich rodičov stavať svoj prvý elektromobil.

V roku 2009 ste založili svoju spoločnosť Rimac Autobomili. Prečo ste sa rozhodli práve pre segment elektrovozidiel?
Skombinoval som v tom dve svoje vášne – autá a elektrické zariadenia. A túto oblasť som si vybral aj kvôli tomu, že v tom čase boli elektromobily dosť pomalé a nudné. Fascinoval ma príbeh vynálezcu Nikolu Teslu, ktorý bol rovnako ako ja Chorvát a vynašiel elektrický motor. Ja som sa pýtal – prečo ľudia vyrábajú pomalé a nudné elektrické autá? Elektromotor je predsa schopný spraviť autá zábavnými a vzrušujúcimi. Ja som chcel dokázať, že elektromobily sa skutočne dokážu postarať o zábavu a vzrušenie.


Myslíte si, že budúcnosť naozaj patrí práve elektromobilom?
O tom niet najmenších pochybností. Len na porovnanie – konvenčné motory dosahujú v súčasnosti maximálnu účinnosť 30 až 35 percent. V prípade elektromobilov to je 90 až 95 percent. Ale to nie je všetko. Elektrické vozidlá majú ešte ďalšie výhody. Sú komplexné, vyžadujú jednoduchú údržbu. Je toho oveľa viac. Takže z dlhodobého hľadiska je len z týchto základných údajov jasné, že elektrickým autám patrí budúcnosť.

Koľko rokov potrvá, kým sa klasické spaľovacie motory stanú minulosťou?
Automobilový segment je jedným z najväčších priemyselných odvetví na svete. Potrvá teda ešte dlhý čas, kým sa táto situácia zmení. Urýchliť to môže niekoľko vecí. Tou prvou a najdôležitejšou je nový koncept mobility. To znamená, že nebudete vlastniť autá. Budete ich len využívať na objednávku. A čo je podstatné, nebudete autá šoférovať, ony vás budú viezť samy. Práve nástup tohto konceptu urýchli zmeny, pretože ľudia si už nebudú kupovať autá na základe svojich emócií a sympatií ku konkrétnej značke, ako je to dnes.

Kto bude tieto autá prevádzkovať?
Veľké spoločnosti ako Uber alebo Google, ktoré si objednajú milióny áut. Nekúpia ich podľa emócií, ako to robia bežní ľudia, ale na základe skutočných a presných dát. Práve tieto firmy vlastnia všetky nevyhnutné dáta. Budú to predovšetkým elektrické vozidlá, ktoré budú najpraktickejšie na denné používanie v mestách. Práve to výrazne urýchli rozvoj elektromobilizmu.

Máte nejaký odhad, kedy by k tomu mohlo dôjsť?
V súčasnosti máme možnosť vidieť rozdielne predpovede. V tejto chvíli však skutočne nikto nevie, či v roku 2040 bude elektrických 20 percent zo všetkých áut na planéte, alebo to bude 30, 40 či 50 percent. Rovnako nedokážeme odhadnúť, či elektromobilov bude po svete jazdiť 90 percent, o 50 alebo 60 percent. Ale naozaj nezáleží na tom, či sa do tejto fázy dostaneme o 10 rokov skôr alebo neskôr. Kľúčové je, že sa to stane skutočnosťou v priebehu nasledujúcich štyroch až piatich desaťročí.

Viacerí experti hovoria, že hlavnou prekážkou pre rýchlejší rozvoj elektromobilov je vysoká cena batérií a elektriny či pomalé dobíjanie. Aké je vaše riešenie týchto problémov?
Neexistuje žiadny kúzelný trik, ktorým by sa dal preskočiť vývoj a konvenčné motory by sa zo dňa na deň zmenili na elektrické. Vo svete funguje rozvinutá sieť dodávateľov áut, motorov a ďalších komponentov. Zároveň potrvá istý čas, kým spotrebitelia získajú potrebné informácie a budú dostatočne vzdelaní na to, aby pochopili výhody elektromobilov aj spôsob, akým ich používať.

Takže dosiaľ stále vysoké ceny v tom podľa vás nezohrávajú úlohu?
Nie, ceny nie sú skutočnou témou. Neustále klesajú a aj naďalej sa budú znižovať. Ozajstným problémom je podľa mňa to, že ľudia si stále sami pre seba kupujú autá. Až si ich raz prestanú obstarávať a nechajú to na veľké spoločnosti ako Uber či Google, ktoré ich budú kupovať a prevádzkovať, situácia sa definitívne obráti.

Nevyjde to v konečnom výsledku pre používateľa drahšie, než keď má vlastné auto?
Určite nie, tieto firmy majú všetky náklady prekalkulované. Predovšetkým pôjde o úplne iný biznis, než ho poznáme dnes. Tento segment nie je ani tak o cene auta, ako o jeho prevádzke a využívaní spotrebiteľmi.

Médiá vás často označujú za európskeho Elona Muska. Sú ostatné elektromobilky pre vás konkurenciou?
Elektromobily v súčasnosti predstavujú asi jedno percento globálneho automobilového priemyslu. Ak by sa teda svet mal v budúcnosti úplne zbaviť konvenčných motorov, bude nevyhnutné doplniť zostávajúcich 99 percent elektrickými autami. My medzi sebou navzájom nesúťažíme. Nikoho nepovažujeme za konkurenta. Každý, kto pôsobí v tomto sektore, je naším spojencom. Musíme spolupracovať, aby sme urýchlili zmeny vedúce k nástupu elektrických áut. Z toho zákonite vyplýva, že čím viac spoločností ako je Tesla či naša firma vo svete vznikne, tým lepšie to bude pre každého.

Takže ani Muskovu Teslu nepovažujete za vášho konkurenta?
Nie. To, čo je dobré pre Teslu, je dobré aj pre nás a pre celý biznis s elektromobilmi. Vyrábame síce naše vlastné veci, ale s Teslou nesúťažíme.

Zamestnávate 350 ľudí z viac ako dvadsiatky krajín celého sveta. Ste aktívni aj na Slovensku?
Máme ľudí z 26 krajín sveta, ale všetci pracujú u nás v Chorvátsku. V budúcnosti však nechceme zostať len doma. Najnovšie si napríklad budujeme vlastnú fabriku v Číne. Je to nevyhnutné, ak chceme rásť aj v medzinárodnom meradle. Slovensko je nepochybne zaujímavou krajinou, avšak my sme ešte stále pomerne mladá firma. Momentálne sa musíme sústrediť na materskú krajinu a rozvíjať našu centrálu v Chorvátsku.

Vy sám ste pred časom odmietli lákavú ponuku z Abú Zabí. Podmienkou na poskytnutie veľkej finančnej injekcie bolo to, aby ste firmu presťahovali do Spojených arabských emirátov...
Ja by som bol veľmi rád, keby jadro našej spoločnosti zostalo v Chorvátsku. Je to moje osobné želanie. Avšak očakávame, že firma bude globálne expandovať. Preto musíme rásť aj v iných lokalitách. Ja si veľmi dobre uvedomujem, že musíme robiť to, čo je najlepšie pre náš biznis. A preň by bolo veľmi škodlivé, keby sme zostávali iba v Chorvátsku.

Kde všade môžeme nájsť vaše autá?
Náš biznis je globálny. Najväčším trhom spoločnosti sú rozhodne Spojené štáty.

Koľko vozidiel vyrobíte mesačne?
Produkcia áut nie je hlavným cieľom firmy. Skutočným jadrom nášho biznisom je rozvíjanie technológií a komponentov pre ostatné automobilky a ich vozidlá. Takže naše súčiastky nájdete v autách značiek ako Jaguar, Aston Martin, Koenigsegg či mnohých ďalších. Využívajú naše technológie, na základe ktorých vyrábajú svoje elektrické autá. Ak sa však pýtate produkciu našich vlastných áut, tak najnovší model C_Two, ktorý sme nedávno predstavili na medzinárodnom autosalóne vo švajčiarskej Ženeve, sa bude vyrábať v množstve 50 kusov za rok. Ale to momentálne nie je náš hlavný biznis.

Spomínaný Concept Two, ktorý ste na autosalóne International Geneva Motor Show uviedli v marci tohto roka, sa stal najrýchlejším a najvýkonnejším elektromobilom na svete. Pri výkone 1 914 koní dosiahol maximálnu rýchlosť 412 kilometrov za hodinu, čím sa zapísal do Guinnessovej knihy rekordov. Testovali ste ho?
Áno, samozrejme. Každé auto, ktoré vyvinie a vyrobí naša spoločnosť, osobne testujem.

Aký je váš osobný rýchlostný rekord?
Najvyššie rýchlosti testujeme na špeciálnej vysokorýchlostnej trati v Taliansku. Ja som tam však zatiaľ nešiel, na to máme špeciálnych pilotov. Môj osobný rekord je však okolo 320 kilometrov za hodinu.

Podieľate sa aj na vývoji nových produktov?
Samozrejme. Zúčastňujem sa na všetkom dôležitom, čo sa deje v našej spoločnosti. Podieľam sa teda aj na vývoji nových technológií.

Inovácie sú veľmi dôležitou súčasťou vášho biznisu. Koľko percent vašich tržieb investujete práve do výskumu a vývoja?
V súčasnosti je to viac ako 100 percent. Je to kvôli tomu, že máme peniaze od investorov, ktorí od nás očakávajú práve nové technológie. Takže výdavky na výskum a vývoj sú v našej spoločnosti vyššie než tržby.

Kde vidíte vašu spoločnosť o päť alebo desať rokov?
Na jednej strane ju vidím ako vedúceho dodávateľa kľúčových technológií veľkým výrobcom automobilov. Na druhej strane ako producenta najlepších športových elektromobilov na svete.

Čo by ste poradili mladým podnikateľom, ktorí by chceli zopakovať váš úspech?
V prvom rade by mali pochopiť, že svoju prácu musia robiť čo najintenzívnejšie. Ak chcú byť tým, kto mení zabehnuté koľaje v priemysle, je nevyhnutné, aby svojmu poslaniu zasvätili celý život. Odkázal by som im – ak chcete uspieť, musíte byť pripravení na to, že budete prinútení odložiť všetko ostatné nabok. Nezostane vám čas na nič iné okrem práce. A to ani na rodinu, zábavu či koníčky. Je to veľmi stresujúce.

Na čo teda majú byť pripravení?
Na to, že ich čaká skutočne veľa práce. Nie je to žiadny nablýskaný svet ako teraz v Monaku na vyhlasovaní Svetového EY Podnikateľa roka. Firme venujete stovky hodín týždenne, dostávate 400 mailov denne, pracujete po nociach aj víkendoch. Päť rokov nemusíte zaznamenať nijaký úspech, avšak ten jedného dňa príde. Takže byť podnikateľom je skutočne veľmi tvrdým chlebíčkom. Je pritom úplne jedno, či vyrábate elektrické autá, vyvíjate softvéry alebo robíte čokoľvek iné. Ak chcete dosiahnuť úspech, musíte tomu odovzdať naozaj všetko.

Kto je Mate Rimac
Dnes 30-ročný chorvátsky vynálezca a podnikateľ založil spoločnosť Rimac Automobili v roku 2009. Magazín Forbes ho vlani zaradil do svojho globálneho rebríčka Top 30 pod 30, ktorý združuje tri desiatky najlepších svetových podnikateľov mladších ako 30 rokov. Jeho vozidlo C_Two je najrýchlejším elektrickým superšportom na svete. Tento rok získala 10-percentný podiel v Rimac Automobili spoločnosť Porsche patriaca do koncernu Volkswagen.

01 - Modified: 2024-04-18 14:50:03 - Feat.: - Title: Kyjev musí rýchlo konať. Dochádzajú mu vojaci, zbrane i munícia, tvrdí pre HN český expert na Ukrajinu Mlejnek 02 - Modified: 2024-04-18 17:48:37 - Feat.: - Title: Korčoka lákali do maďarského rádia. „Neurobil som to,“ hovorí pre HN a spomína červenú čiaru a pád do bahna 03 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Sulík pre HN: Slovensku chýba právo veta, za povinné rozdelenie migrantov môže Fico 04 - Modified: 2024-04-18 13:30:00 - Feat.: - Title: Čo sú susedské spory a ako sa v nich účinne brániť? Pre HN vysvetľuje advokát 05 - Modified: 2024-04-17 16:30:00 - Feat.: - Title: Útok Iránu na Izrael bol neškodný ohňostroj, myslí si odborník na Blízky východ. Čo bude v konflikte ďalej?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
19. apríl 2024 13:24