StoryEditor

Mladá chemička v tíme s Michaelom Schumacherom

14.08.2006, 00:00
Zjednodušene povedané, používame klasický benzín V-Power 95. Ten je základom, avšak optimalizujeme ho na podmienky motorov vo formule 1.

Súčasťou "mestečka Ferrari" na veľkých cenách formuly 1 je aj Mobilné laboratórium firmy Shell, ktorá dodáva palivo pre monoposty so znakom vzpínajúceho sa koníka. Lisa Lilley je technická manažérka pracoviska, kde testujú palivá i oleje Shell.
Aký benzín používajú v pretekoch F1 piloti Ferrari Michael Schumacher a Felipe Massa?
- Musíme dodržiavať pravidlá medzinárodnej automobilovej federácie FIA a tá stanovila tvrdé normy, čo všetko musí palivo v monoposte F1 spĺňať. Zjednodušene povedané, používame klasický benzín V-Power 95. Ten je základom, avšak optimalizujeme ho na podmienky motorov vo formule 1. Finálne aditíva sú špeciálne.
Ktoré iné spoločnosti dodávajú benzín pre monoposty ďalších tímov?
- Shell ho dodáva exkluzívne pre Ferrari, zrejme ho využívajú aj iné tímy. Počas jedného víkendu je spotreba pre jeden tím okolo dvetisíc litrov. Palivo sa dodáva podľa požiadaviek tímu, napríklad v horúčavách sa chladnejšie. V pretekoch rozhoduje stratégia, veľa sa dá získať nižšou hmotnosťou paliva.
Ako sa prejavuje spolupráca Shellu a Ferrari pri pretekoch F1 v bežnej spotrebiteľskej sieti?
- Dohodu s Ferrari máme do roku 2010. Systematicky monitorujeme zloženie palív, respektíve olejov a čo sa osvedčí, odporúčame ďalej do výroby. To, čo sa v mobilnom laboratóriu neosvedčí, vyraďujeme z programu. Shell dokáže aplikovať do spotrebiteľskej siete podstatne rýchlejšie také pohonné látky, ktoré sú odvodené z formuly 1.
Je nezvyčajné, aby takýto post zastávala mladá žena. Ako ste sa dostali na pozíciu technickej manažérky v mobilnom laboratóriu?
- Pochádzam z anglického Chesteru a bavilo ma štúdium fyziky i chémie. Pôvodne som chcela pracovať doma, no keď Shell vyhlásil konkurz, prihlásila som sa. Som chemická inžinierka a nastúpila som do môjho prvého zamestnania s tým, že jeden rok vydržím. Lenže práca v sekcii palív sa mi zapáčila, veľa som sa naučila a spoznala viacero pozoruhodných ľudí i krajín. Po necelých dvoch rokoch som dostala na výber projekt V-Power alebo príležitosť pôsobiť v tíme F1 Ferrari, a to už je veľká výzva. Rozhodla som sa teda pre formulu 1.

V zákulisí formule 1 bolo rovnako živo ako na trati
Kým pre niektorých je svet najrýchlejších monopostov formuly 1 každodenným pracoviskom (vrátane víkendov), pre občasného návštevníka je to zážitok na celý život. Aj keď do bezprostrednej blízkosti velikánov F1 sa pravdepodobne nedostane.
Akreditovaní novinári majú väčšie šťastie. Cez niekoľko kontrol, kde musia prejsť turniketom (ak majú kartu príslušnej farby) sa dostanú do uličky medzi vzorne zoradené kamióny. Pri nich striehnu na pilotov alebo ďalších významných členov jednotlivých tímov. A tak sa chvíľami vytvoria väčšie skupiny čakateľov pred kamiónmi Iveco Stralis (Ferrari), Mercedes-Benz Actros či Renault alebo MAN (využíva ho Honda). Kamióny sú zoradené podľa vlaňajšieho poradia tímov od Mild Seven Renault po nováčika - tím Super Aguri s japonskými pilotmi Satom a Yamamotom.
Doslova každý krok zachytávajú televízne kamery okolo šéfa F1 Bernieho Ecclestona. Malý postavou, so šedivými vlasmi a tradične v džínsoch a ružovej košeli pokojne kráča cez pitlane (ulička pred boxami) k tímu Renault. Po celý čas ho obkolesuje niekoľko kamier, no šanca na poskytnutie rozhovoru je nulová. Termín si treba vopred dohodnúť a nie každý je vyvolený. Sám si vyberie, s kým prehodí slovo. Aj Fisichellu, M. Schumachera či Räikkonena sme mali na dohľad, avšak v tej chvíli sme nemali správnu farbu karty, aby sme sa k nim dostali.
Prejsť autom cez Budapešť od niektorého z hotelov pri Dunaji po okruh Hungaroring znamená rezervovať si najmenej hodinu. Zhodou okolností sme od hotela štartovali súčasne s autom, ktoré viezlo - za asistencie policajtov na motocykloch - Michaela Schumachera. Kým nám cesta trvala 70 minút, Schumi bol na okruhu za 20 minút. Samozrejme, rýchlosť jeho auta nemerali.
Netradične poníma svet F1 tím Red Bull. Narušil konzervatívnu, niekedy až sterilnú atmosféru paddocku a v zostave svojich kamiónov postavil konštrukciu, aby vytvoril svet pre mladých. Po skončení tréningu, keď utíchnu stroje a ľudia môžu na pár hodín zabudnúť na povinnosti, začína sa diskotéka, šou pre tých, ktorí sa chcú zabávať. K dispozícii majú bar, počítače, hry.
Náves pre mechanikov tiež patrí do zostavy v paddocku. Tam sa stravujú a môžu si tiež oddýchnuť po práci. Piloti majú samostatný náves a ďalší slúži na usporiadanie tlačových konferencií. V tíme Ferrari sme mohli priamo v boxe sledovať činnosť tímu pri zastávke monopostu. Vidieť stopercentný a bleskový servis (výmena pneumatík, tankovanie, výmena predného "nosa" na formule) v priebehu necelých 10 sekúnd - to je poriadny rokenrol. Napríklad len na jedno koleso sú k dispozícii počas výmeny traja mechanici a na výmenu im stačia tri sekundy. V kúte sme si všimli zohrievanie pneumatík, ktorých teplota je stabilne okolo 70 °C.

Budúca veľká cena formuly 1 bude na budúci nedeľu 27. augusta v tureckom Istanbul Otodrume. O prvú priečku v celom seriáli súperia Fernando Alonso (v Maďarsku nebodoval) a Michael Schummacher (po diskvalifikácii Roberta Kubicu získal jeden bod), ktorých delí desaťbodový náskok Španiela z monopostu Reanault. Do konca seriálu zostáva päť pretekov.

menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
16. máj 2024 13:34